Plik bitmapy umieszczony w pamięci RAM lub ROM posiada nagłówek,
który należy ominąć (nie sprawdzamy go - zakładamy, że bitmapa ma
założone parametry). Po nagłówku znajdują się dane określające kolor
poszczególnych pixeli. Pojedynczy bajt (8 bitów) zawiera dane o 2
pixelach, 4 starsze bity określają dane o kolorze pixela z lewej
strony, 4 młodsze z prawej. Kolor określany jest jako 4-bitowy
adres w palecie kolorów (umieszczonej w nagłówku pliku BMP).
Paleta kolorów zastosowana w pliku BMP z niniejszego ćwiczenia
zawarta jest w poniższej tabeli, (parametr Bits per pixel=4, NumColors=16):
Rys. 1 Paleta kolorów
Kolejność rozmieszczenia pixeli w pliku BMP: od lewej do prawej,
od dołu do góry (pierwszy pixel w pliku pochodzi z lewego dolnego
rogu obrazu). Dla ułatwienia zadania (obraz generowany na monitorze
VGA zaczyna się od lewego górnego rogu) w pierwszym podejściu, można
wyświetlić obraz odwrócony "do góry nogami". Każda linia uzupełniana
jest zerami, tak aby cała linia była opisana wielokrotnością 32 bitów
w naszym przypadku nie ma to znaczenia, bo każda linia zawiera 256 pixeli,
tj. dokładnie trzydzieści dwie 32-bitowe grupy.