Należy rozbudować projekt z
ćwiczenia „Monitor portu RS-232” w następujący sposób:
System powinien buforować
dane odbierane z portu RS232, a następnie po zebraniu 18 znaków lub wcześniej,
jeżeli wykryty został kod 13 (klawisz enter), wydrukować je z powrotem do portu
RS232 w formie „pseudograficznej” (używając jako „piksela” znaku o takim samym
kodzie jak drukowany). Znaki o kodzie 13 nie są drukowane. Oprócz tego projekt
powinien buforować znaki przychodzące z wejścia RS232 podczas drukowania linii
(kiedy nie można ich na bieżąco drukować). Długość bufora: 64 znaki.
Przekroczenie bufora powinno być sygnalizowane zapaleniem się diody LD0.
Parametry portu RS232 oraz funkcja monitorowania odebranych znaków (przed
buforowaniem) powinny pozostać tak jak w ćwiczeniu „Monitor portu RS-232”. W
tym ćwiczeniu nie korzystamy z sygnału „reset”. Proszę zamiast tego stosować
wartość początkową sygnałów i zmiennych.
Poniżej podano przykład
wydruku kilku linii:
bbb ddd fff
bb dd ff ff
bb dd ff
f
aaaa bbbbb
cccc dddd eeee
ff
aa bb bb cc
cc dd dd ee
ee fffff
aaaaa bb
bb cc dd dd eeeeee
ff
aa aa bb
bb cc dd dd ee
ff
aa aa bbb bb
cc cc dd dd ee
ee ff
aaa aa bbb
bb cccc ddd dd eeee ffff
AA BBBBBB
CCC DDDDD EEEEEE
FFFFFF GGGG HH
HH
AAAA BB
BB CC CC DD DD
EE E FF F GGG GG
HH HH
AA AA
BB BB CC C DD
DD EE FF GG
HH HH
AA AA
BB BB CC DD DD
EE E FF F GG
HH HH
AA AA
BBBBB CC DD
DD EEEE FFFF
GG HHHHHH
AAAAAA BB
BB CC DD DD EE E
FF F GG GGG HH
HH
AA AA
BB BB CC C DD
DD EE FF GG
GG HH HH
AA AA
BB BB CC CC DD DD EE
E FF GGG GG HH HH
AA AA BBBBBB CCC DDDDD EEEEEE
FFFF GGGG HH
HH
11 2222
3333 44 555555
666 777777
111 22
22 33 33 444 55
66 77 77
1111 22 33 4444 55
66 77
11 22 33 44 44 55
66 77
11 22
3333 44 44
55555 66666 77
11 22 33 4444444
55 66 66 77
11 22 33 44 55
66 66 77
11 22
22 33 33 44 55
55 66 66 77
1111 222222
3333 4444 5555
6666 77
Znaki o kodach poniżej 32 i
powyżej 127 powinny być drukowane przy użyciu gwiazdek jako „pikseli”. Nie
należy wprowadzać kontrolnej funkcji tych znaków (z wyjątkiem kodu 13, który
oznacza koniec linii). Kod 13 nie powinien być drukowany. Przykład linii
zawierającej znaki o kodach 0-31:
**** *****
***** ***** ***
** **
*** * * ******* ** **
* *****
** **
** * * * * * ** * ** *******
*** *****
** **
** * * * ******* *******
***** ***
**** ****
* * ******* ******* *******
*******
** **
** * *** * ** ** *******
***** *******
****** **
** * * * *** *** *****
*** *****
** **
** * * ******* *** *
*
** ****
***** ***** * *****
Wejścia i wyjścia układu:
clk_i - zegar 100MHz,
RXD_i - wejście danych RS232,
TXD_o - wyjście danych RS232,
ld0 – wyjście sygnalizacji przepełnienia bufora FIFO
(LED LD0),
led7_an_o – wyjście sterujące anodami wyświetlaczy LED,
led7_seg_o – wyjście sterujące segmentami wyświetlaczy LED.
Plik z ograniczeniami
projektowymi: isp5a.xdc
Do realizacji projektu
potrzebne będą dwa moduły funkcjonalne wygenerowane przez syntezer IP Core.
Pamięć ROM posłuży do przechowywania kształtów znaków, zaś pamięć FIFO posłuży
do implementacji 64-znakowego bufora FIFO buforującego port wejściowy RS-232.
Definicje znaków 8x16 pikseli są dostępne w pliku: chargen.coe
Demonstracja
syntezy IP core w Vivado (screencast)
Generacja modułu pamięci ROM za pomocą syntezera IP core w Vivado
·
W okienku Flow
navigator rozwijamy PROJECT MANAGER i klikamy w IP Catalog.
·
Następnie rozwijamy Memories
& Storage Elements i dalej rozwijamy RAMs & ROMs & BRAM.
·
Klikamy podwójnie w Block
Memory Generator.
·
W polu Component
Name wpisujemy nazwę, którą otrzyma generowany przez nas moduł, np.: char_mem
·
W zakładce Basic
zmieniamy Memory Type na Single Port ROM.
·
W zakładce Port A
Options zmieniamy Port A Width na 8 (definicja znaku ma w
poziomie 8 pikseli), następnie zmieniamy Port A Depth na 4096 (jest
256 znaków po 16 bajtów każdy), następnie w polu Enable Port Type
wybieramy Always Enabled. Wyłączamy opcję Primitives Output Register.
·
W zakładce Other
Options zaznaczamy Load Init File, a następnie za pomocą przycisku Browse
znajdujemy plik chargen.coe z definicjami znaków i
klikamy w OK. Pliku nie edytujemy.
·
Znajdujący się w lewym
górnym rogu przycisk Documentation otworzy szczegółową dokumentację
generowanego komponentu.
·
W zakładce Summary
możemy znaleźć podsumowanie istotnych parametrów tworzonego komponentu.
Szczególnie istotna jest informacja: Total Port A Read Latency: 1 Clock
Cycle(s)
·
Na zakończenie
potwierdzamy ustawienia przyciskiem OK w prawym dolnym rogu i po chwili
zatwierdzamy w okienku Generate Output Products przyciskiem Generate rozpoczęcie
syntezy nowego komponentu.
·
Jeszcze raz
potwierdzamy w okienku Generate Output Products przyciskiem OK.
·
Po zakończeniu
generacji komponent zostanie dołączony do listy plików źródłowych projektu.
Poniżej podano sposób przechowywania
kształtów znaków w pamięci ROM (na przykładzie literki R):
Adres |
b7 |
b6 |
b5 |
b4 |
b3 |
b2 |
b1 |
b0 |
kod_ascii*16+0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
kod_ascii*16+1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
kod_ascii*16+2 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
0 |
0 |
kod_ascii*16+3 |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
1 |
1 |
0 |
kod_ascii*16+4 |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
1 |
1 |
0 |
kod_ascii*16+5 |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
1 |
1 |
0 |
kod_ascii*16+6 |
0 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
0 |
kod_ascii*16+7 |
0 |
1 |
1 |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
kod_ascii*16+8 |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
1 |
1 |
0 |
kod_ascii*16+9 |
0 |
1 |
1 |
0 |
0 |
1 |
1 |
0 |
kod_ascii*16+10 |
1 |
1 |
1 |
1 |
0 |
1 |
1 |
0 |
kod_ascii*16+11 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
kod_ascii*16+12 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
kod_ascii*16+13 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
kod_ascii*16+14 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
kod_ascii*16+15 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Adres – adres w pamięci ROM.
kod_ascii – kod ASCII wyświetlanego znaku.
Adres dla pamięci ROM najłatwiej jest
wygenerować łącząc 8-bitowy wektor kodu znaku ASCII z 4-bitowym wektorem numeru
linii w znaku (0-15) za pomocą operatora &. Należy pamiętać o tym, że po
wydrukowaniu każdej linii ze znakami należy wysłać dwa znaki: CR (kod: 13) oraz
LF (kod: 10) w celu przejścia do nowej linii.
W celu ułatwienia dołączenia komponentu do
hierarchii aktualnego projektu w okienku Sources można wybrać zakładkę IP
sources. Wtedy wyświetlą się wygenerowane moduły IP. Po rozwinięciu
wybranego modułu oraz rozwinięciu Instantiation Template można zobaczyć
plik *.vho zawierający szkielet deklaracji komponentu oraz przykład jego
użycia (tworzenia instancji). Możemy te elementy łatwo przekopiować do naszego
pliku projektowego, w którym planujemy podłączyć wygenerowany komponent, a
zaprojektowany komponent zajmie właściwe miejsce w hierarchii projektu.
Istotny fragment przykładowego pliku VHO:
--
The following code must appear in the VHDL architecture header:
------------- Begin Cut here for COMPONENT Declaration ------ COMP_TAG
component char_mem
port (
clka: IN std_logic;
addra: IN std_logic_VECTOR(11
downto 0);
douta: OUT std_logic_VECTOR(7
downto 0));
end component;
-- COMP_TAG_END ------ End COMPONENT Declaration ------------
-- The following code must appear in the VHDL architecture
-- body. Substitute your own instance name and net names.
------------- Begin Cut here for INSTANTIATION Template ----- INST_TAG
your_instance_name : char_mem
port map (
clka => clka,
addra => addra,
douta => douta);
-- INST_TAG_END ------ End INSTANTIATION Template ------------
-- You must compile the wrapper file char_mem.vhd when simulating
-- the core, char_mem. When compiling the wrapper file, be sure to
-- reference the VHDL simulation library.
Tekst zaznaczony na czerwono należy skopiować do obszaru definicji
sygnałów lokalnych. Tekst zaznaczony na niebiesko
(po ustaleniu nazwy instancji komponentu oraz sygnałów podłączonych) należy
skopiować do obszaru opisu systemu. Po dokonaniu powyższych modyfikacji
komponent powinien zająć właściwe miejsce w hierarchii plików projektu.
Generacja modułu pamięci FIFO za pomocą syntezera IP core w Vivado
·
W okienku Flow
navigator rozwijamy PROJECT MANAGER i klikamy w IP Catalog.
·
Następnie rozwijamy Memories
& Storage Elements i dalej rozwijamy FIFOs.
·
Klikamy podwójnie w FIFO
Generator.
·
W polu Component
Name wpisujemy nazwę, którą otrzyma generowany przez nas moduł, np.: fifo_mem
·
W zakładce Native
Ports zmieniamy Write Width na 8 (znak przesyłany interfejsem
RS232 ma długość 8 bitów), następnie zmieniamy Write Depth na 64 (zakładana
pojemność FIFO) oraz sprawdzamy czy Read Width jest ustawione na 8 (jeżeli
nie to poprawić). Następnie wyłączamy opcję Reset Pin.
·
Znajdujący się w lewym
górnym rogu przycisk Documentation otworzy szczegółową dokumentację
generowanego komponentu.
·
W zakładce Summary
możemy znaleźć podsumowanie istotnych parametrów tworzonego komponentu.
Szczególnie istotna jest informacja: Read Latency (From Rising Edge of Read
Clock): 1
·
Na zakończenie
potwierdzamy ustawienia przyciskiem OK w prawym dolnym rogu i po chwili
zatwierdzamy w okienku Generate Output Products przyciskiem Generate rozpoczęcie
syntezy nowego komponentu.
·
Jeszcze raz
potwierdzamy w okienku Generate Output Products przyciskiem OK.
·
Po zakończeniu
generacji komponent zostanie dołączony do listy plików źródłowych projektu.
Podobnie jak w poprzednim przypadku należy
teraz podłączyć wygenerowany komponent do projektu (można wykorzystać
wygenerowany plik *.vho).
Weryfikacja układu
Należy zweryfikować układ praktycznie
poprzez zaprogramowanie płytki testowej. W razie potrzeby należy wykonać
symulację funkcjonalną (nie jest obowiązkowa). Weryfikacja praktyczna polega na
sprawdzeniu działania systemu poprzez wyświetlenie kilku linii w trybie
„pseudograficznym” oraz sprawdzeniu prawidłowości działania układu po
przepełnieniu bufora FIFO. Testy, które obowiązkowo należy wykonać i
przedstawić w sprawozdaniu filmowym są wymienione w poniższej prezentacji
(screencast). Znajdują się tam także informacje o typowych ostrzeżeniach
związanych z syntezą IP core, które można zignorować.
Wymagane do
zaliczenia testy układu na płytce FPGA
Układ testować za pomocą programu PUTTY
(program jest domyślnie skonfigurowany na 9600bps, 8 bitów danych, 1 bit stopu,
bez parzystości). Echa lokalnego nie włączać. Proszę pamiętać o właściwym
ustawieniu numeru portu COM (sprawdzić w „Device Manager” systemu Windows).
Nadawanie i odbiór sygnałów w standardzie RS232
Nadawanie i odbiór sygnałów w standardzie
RS232 odbywa się w sposób szeregowy, oddzielnie na dwóch liniach w kierunkach
do i od urządzenia. W czasie braku transmisji sygnał na danej linii jest w
stanie wysokim. Rozpoczęcie transmisji inicjowane jest przez tzw. bit startu będący
"0" logicznym, który powinien trwać przez okres równy
odwrotności prędkości transmisji, w naszym przypadku wynoszący 1/9600 [sekund].
Wszystkie następne informacje są przesyłane z identycznym okresem trwania.
Następnie nadawane są szeregowo dane począwszy od najmniej znaczącego bitu aż
do bitu najbardziej znaczącego (D0-D7). Później występuje bit
parzystości, będący operacją logiczną XOR na danych D0-D7.
Bit parzystości jest opcjonalny i w przypadku niniejszego zadania nie
występuje. Zakończenie transmisji sygnalizowane jest bitami stopu, w ilości
zazwyczaj od 1 do 2. Przykład sygnału, zgodnego z wymaganiami zadania,
przenoszącego kod 01010011 przedstawiony jest na poniższym rysunku.
Rys.1 Przykładowa
transmisja kodu 01010011 przez RS-232
Informacje dodatkowe o standardzie RS232:
http://www.fizyka.umk.pl/~ptarg/labview/folie/RS232.pdf
http://pl.wikipedia.org/wiki/RS-232