Sterowanie wyświetlaczem LED

Zadanie: Głównym celem ćwiczenia jest opracowanie podbloku sterującego czterema cyframi wyświetlacza LED do wykorzystania w następnych ćwiczeniach.
Do sprawdzenia działania tego bloku należy go osadzić w układzie umożliwiającym ustawienie (za pomocą przycisków i przełączników) oraz wyświetlenie na wyświetlaczu LED dowolnej 4-znakowej liczby szesnastkowej wraz z przecinkami. Następnie należy wykonać symulację funkcjonalną oraz zweryfikować układ praktycznie poprzez zaprogramowanie płytki testowej.

 

W użyciu jest prawa połowa (4 cyfry) wyświetlacza 7-segmentowego (lewa połowa może także coś wyświetlać – ignorujemy to).

 

Podstawowy blok sterowania wyświetlaczem powinien mieć następujący interfejs (blok ten przyda się w następnych ćwiczeniach):

 

Rys. 1  Interfejs bloku sterowania wyświetlaczem.

 

Znaczenie portów:
- clk_i - na to wejście będzie podawany zegar o częstotliwości 100 MHz.
- rst_i - reset asynchroniczny aktywny stanem wysokim '1'. Po wystąpieniu sygnału rst_i, powinny się zapalić wszystkie segmenty wyświetlacza.
- digit_i - 32-bitowe wejście, każdy bit odpowiada poszczególnemu segmentowi (8 najstarszych bitów dotyczy cyfry AN3, itd).

- led7_an_o – wyjście sterujące anodami wyświetlaczy (określa który wyświetlacz się świeci).

- led7_seg_o – wyjście sterujące segmentami wyświetlaczy (określa świecące się segmenty).

Wyświetlacz składa się z czterech 7-segmentowych wyświetlaczy LED. Odpowiednie segmenty poszczególnych wyświetlaczy są ze sobą połączone, więc trzeba zastosować multipleksowanie. Aby zapalić odpowiedni segment należy podać '0' zarówno na cyfrę (końcówka ANx) jak i na segment (A-G lub DP). Wymagana częstotliwość multipleksowania wynosi 1 kHz (czyli co 1 ms wyświetlacz przełącza się na kolejną cyfrę). Współczynnik podziału systemowej częstotliwości zegarowej (100 MHz) dający w efekcie częstotliwość multipleksowania (1 kHz) powinien być możliwym do zmiany parametrem komponentu display.

 


Rys. 2   Opis podłączeń poszczególnych segmentów wyświetlacza. Przykład wyświetlenia cyfry '2'.

 

Następnie należy zrealizować drugi komponent - obsługujący enkoder i pamięć wyświetlacza. Służy on do przetestowania bloku display i powinien zapewniać następujące działanie:


1) Przełącznikami SW3, SW2, SW1, SW0 ustawiamy 4-bitową wartość.
2) Naciśnięcie przycisku BTNL spowoduje zapalenie na cyfrze AN3 wyświetlacza aktualnie ustawionej wartości na przełącznikach SW3-SW0. Wartość należy wyświetlić w postaci szesnastkowej. Takie samo działanie należy przypisać do pozostałych przycisków, tj. odpowiednio: naciśnięcie BTNC powoduje zapalenie cyfry AN2, BTNR
AN1 oraz BTND AN0. Po naciśnięciu i zwolnieniu przycisku, znak na wyświetlaczu powinien się palić trwale, aż do wpisania nowej wartości.
3) Załączenie przełącznika SW7 powinno spowodować zapalenie kropki dziesiętnej DP wyświetlacza AN3. Wyłączenie przełącznika powinno spowodować zgaszenie kropki DP tego wyświetlacza. Identyczne działanie dotyczy także SW6
DP AN2, SW5 DP AN1, SW4 DP AN0. Działanie tej funkcji ma być niezależne od stanu przycisków BTNx.

 

 

 

Rys. 3   Schemat blokowy całego układu.

Minimalne wymagania dotyczące symulacji: wykonać emulację naciskania i zwalniania kolejnych przycisków BTNx. Czas trzymania przycisku powinien wynosić 1ms, natomiast czas zwolnienia 2 ms. W środku przedziału czasu pomiędzy zwolnieniem i naciśnięciem przycisku zmienić stan przełączników SW3-0 na dowolną, ale inną od poprzednich cyfrę heksadecymalną. Stan przełączników SW7-4 ustawić na początku tak, aby świeciły się 2 dowolnie wybrane kropki. Stan tych przełączników należy minimum 2 razy zmienić na inny (w trakcie zmiany przyciski BTNx powinny być zwolnione). Należy pozwolić pracować symulacji tak długo, aby widoczny był proces wyświetlania się wszystkich wprowadzonych cyfr i zmiany stanu kropek.

Przykład tej symulacji został także przedstawiony w formie przebiegów pod koniec prezentacji: Demonstracja VIVADO

 

Fragment głównego pliku projektowego VHDL z deklaracją sygnałów:

 

entity top is

    Port ( clk_i : in STD_LOGIC;

           btn_i : in STD_LOGIC_VECTOR (3 downto 0);

           sw_i : in STD_LOGIC_VECTOR (7 downto 0);

           led7_an_o : out STD_LOGIC_VECTOR (3 downto 0);

           led7_seg_o : out STD_LOGIC_VECTOR (7 downto 0));

end top;

 

Uwaga:
btn_i(3) – przycisk BTNL

btn_i(2) – przycisk BTNC

btn_i(1) – przycisk BTNR

btn_i(0) – przycisk BTND


Plik z ograniczeniami projektowymi dla płytki Nexys-A7 (układ FPGA xc7a100tcsg324-1):  isp3s.xdc