Należy wykonać generator
figur Lissajous o następujących właściwościach:
1. Figury rysujemy w kwadratowym obszarze o wymiarach
384 x 384 pixeli.
2. Obraz generujemy na analogowym monitorze VGA (możemy
wykorzystać tryb 640x480).
3. Generator obrazu ustawić tak, aby obraz był
wycentrowany i kwadratowy.
4. Generujemy obraz czarno-biały (wszystkie bity
sygnałów RGB sterujemy równocześnie z tego samego źródła). Figura ma być biała,
tło czarne.
5. Częstotliwość obu kanałów (X i Y) i fazę jednego (Y)
ustawiamy za pomocą przełączników SW0-SW7 (zakres 0-255) i przycisków BTN0
(wpis częstotliwości X ustawionej na przełącznikach), BTN1 (wpis częstotliwości
Y ustawionej na przełącznikach), BTN2 (wpis offsetu fazy Y ustawionej na
przełącznikach).
6. Przycisk BTN3 powinien służyć do wyczyszczenia ekranu
i zresetowania generatora DDS (aby rozpoczął rysowanie figur od ustawionej fazy
dla kanału Y i fazy 0 dla kanału X).
7. Kanał X to Channel 1 (patrz opis komponentu DDS
poniżej). Współrzędne ujemne są po lewej stronie ekranu dodatnie po prawej.
Amplituda kanału powinna być tak dobrana aby krzywa w pełni wykorzystała
dostępny ekran.
8. Kanał Y to Channel 2 (patrz opis komponentu DDS
poniżej). Współrzędne ujemne są na dole ekranu dodatnie na górze. Amplituda
kanału powinna być tak dobrana aby krzywa w pełni wykorzystała dostępny ekran.
9. Współrzędne (0,0) są w środku ekranu.
10. W tym
ćwiczeniu nie korzystamy z sygnału „reset”. Proszę zamiast tego stosować
wartości początkowe sygnałów i zmiennych.
Informacje o figurach
Lissajous:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lissajous_curve
Wejścia i wyjścia układu:
clk_i – zegar 100MHz,
red_o – wyjście sygnału
koloru czerwonego do monitora,
green_o – wyjście sygnału
koloru zielonego do monitora,
blue_o – wyjście sygnału
koloru niebieskiego do monitora,
hsync_o – wyjście sygnału
synchronizacji poziomej do monitora,
vsync_o – wyjście sygnału
synchronizacji pionowej do monitora,
sw_i – przełączniki do
ustawiania częstotliwości i fazy kanałów,
btn_i – przyciski do wprowadzania częstotliwości i fazy
kanałów ustawionych na przełącznikach.
Plik z ograniczeniami
projektowymi: isp5b.xdc
Informacje o analogowym
sygnale VGA (częstotliwość pikseli można ustalić na równe 25 MHz):
Przy generacji sygnału wideo
należy pamiętać o zerowaniu sygnałów RGB poza obszarem wyświetlania obrazu (na
podstawie poziomu sygnału analogowego poza obszarem wyświetlania monitor ustala
poziom czerni dla każdego z kolorów).
Do realizacji projektu
potrzebne będą dwa moduły funkcjonalne wygenerowane przez syntezer IP Core. Dwuportowa
pamięć RAM posłuży jako pamięć obrazu, zaś Generator DDS (Direct Digital
Synthesizer) wykorzystany zostanie do wytwarzania cyfrowych sygnałów
sinusoidalnych dla kanału X (poziom) i Y (pion).
Generacja modułu dwuportowej pamięci RAM za pomocą syntezera IP core w
Vivado
·
W okienku Flow
navigator rozwijamy PROJECT MANAGER i klikamy w IP Catalog.
·
Następnie rozwijamy Memories
& Storage Elements i dalej rozwijamy RAMs & ROMs & BRAM.
·
Klikamy podwójnie w Block
Memory Generator.
·
W polu Component
Name wpisujemy nazwę, którą otrzyma generowany przez nas moduł, np.: video_mem
·
W zakładce Basic
zmieniamy Memory Type na Simple Dual Port RAM. Pamięć dwuportowa
będzie nam potrzebna, aby można było równocześnie pisać i czytać z dwóch
różnych adresów (zapisujemy piksele wg kształtu krzywej, odczytujemy piksele
sekwencyjnie do monitora). Zaznaczamy także opcję Common Clock (porty
zapisu i odczytu używają tego samego zegara).
·
W zakładce Port A
Options zmieniamy Port A Width na 1 (będziemy zapisywać
zawsze jeden piksel – bit na określonej pozycji – adresie), następnie zmieniamy
Port A Depth na 147456 (jest 384*384 = 147456 pikseli), następnie
w polu Enable Port Type wybieramy Always Enabled.
·
W zakładce Port B
Options zmieniamy Port B Width na 1 (będziemy odczytywać
zawsze jeden piksel – bit na określonej pozycji – adresie) – możliwe jest
ustawienie innej szerokości bitowej magistrali wyjściowej i wejściowej. Liczba
adresów jest tym razem wyliczona automatycznie. Następnie w polu Enable Port
Type wybieramy Always Enabled oraz wyłączamy opcję Primitives
Output Register.
·
Znajdujący się w lewym
górnym rogu przycisk Documentation otworzy szczegółową dokumentację
generowanego komponentu.
·
W zakładce Summary
możemy znaleźć podsumowanie istotnych parametrów tworzonego komponentu.
Szczególnie istotna jest informacja: Total Port B Read Latency (From Rising
Edge of Read Clock): 1 Clock Cycle(s)
Oznacza ona, że odczyt z pamięci odbywa się z opóźnieniem 1 cyklu zegara w
stosunku do zbocza zegarowego zatrzaskującego odczytywany adres (w
przeciwieństwie do zapisu, w którym zapisywana dana zatrzaskiwana jest
równocześnie z adresem). W przypadku wątpliwości proszę zajrzeć do dokumentacji
komponentu.
·
Na zakończenie
potwierdzamy ustawienia przyciskiem OK w prawym dolnym rogu i po chwili
zatwierdzamy w okienku Generate Output Products przyciskiem Generate rozpoczęcie
syntezy nowego komponentu.
·
Jeszcze raz potwierdzamy
w okienku Generate Output Products przyciskiem OK.
·
Po zakończeniu
generacji komponent zostanie dołączony do listy plików źródłowych projektu.
Wygenerowana pamięć posiada dwa wejścia
zegarowe (po jednym dla każdego portu) jednak, ponieważ wybraliśmy wcześniej
opcję Common Clock to musimy oba wejścia zegarowe podłączyć do wspólnego
zegara.
Należy zwrócić uwagę na definicję
niektórych sygnałów (np. wea, dina, doutb) które są wektorami jednobitowymi –
trzeba o tym pamiętać, ponieważ jednobitowy wektor to nie to samo co pojedynczy
sygnał.
W celu ułatwienia dołączenia komponentu do
hierarchii aktualnego projektu w okienku Sources można wybrać zakładkę IP
sources. Wtedy wyświetlą się wygenerowane moduły IP. Po rozwinięciu
wybranego modułu oraz rozwinięciu Instantiation Template można zobaczyć
plik *.vho zawierający szkielet deklaracji komponentu oraz przykład jego
użycia (tworzenia instancji). Możemy te elementy łatwo przekopiować do naszego
pliku projektowego, w którym planujemy podłączyć wygenerowany komponent, a
zaprojektowany komponent zajmie właściwe miejsce w hierarchii projektu.
Istotny fragment przykładowego pliku VHO:
-- The following code must appear in the
VHDL architecture header.
------------- Begin Cut here for COMPONENT
Declaration ------ COMP_TAG
COMPONENT video_mem
PORT (
clka : IN STD_LOGIC;
wea : IN STD_LOGIC_VECTOR(0 DOWNTO 0);
addra : IN STD_LOGIC_VECTOR(17 DOWNTO 0);
dina : IN STD_LOGIC_VECTOR(0 DOWNTO 0);
clkb : IN STD_LOGIC;
addrb : IN STD_LOGIC_VECTOR(17 DOWNTO 0);
doutb : OUT STD_LOGIC_VECTOR(0 DOWNTO 0)
);
END COMPONENT;
-- COMP_TAG_END ------ End COMPONENT
Declaration ------------
-- The following code must appear in the
VHDL architecture
-- body. Substitute your own instance name
and net names.
------------- Begin Cut here for
INSTANTIATION Template ----- INST_TAG
your_instance_name : video_mem
PORT MAP (
clka => clka,
wea => wea,
addra => addra,
dina => dina,
clkb => clkb,
addrb => addrb,
doutb => doutb
);
-- INST_TAG_END ------ End INSTANTIATION
Template ---------
-- You must compile the wrapper file
video_mem.vhd when simulating
-- the core, video_mem. When compiling the
wrapper file, be sure to
-- reference the VHDL simulation library.
Tekst zaznaczony na czerwono należy skopiować do obszaru definicji
sygnałów lokalnych. Tekst zaznaczony na niebiesko
(po ustaleniu nazwy instancji komponentu oraz sygnałów podłączonych) należy
skopiować do obszaru opisu układu. Po dokonaniu powyższych modyfikacji ikona
komponentu powinna zająć właściwe miejsce w hierarchii plików projektu.
Generacja modułu generatora DDS
·
W okienku Flow
navigator rozwijamy PROJECT MANAGER i klikamy w IP Catalog.
·
Następnie rozwijamy Digital
Signal Processing i dalej rozwijamy Waveform Synthesis.
·
Klikamy podwójnie w DDS
Compiler.
·
W polu Component
Name wpisujemy nazwę, którą otrzyma generowany przez nas moduł, np.: singen
·
W zakładce Configuration
ustawiamy Configuration Options na Phase Generator and SIN COS LUT
oraz zmieniamy Number of Channels na 2 (będziemy potrzebować
dwóch niezależnych generatorów funkcji sinus do kreślenia figur Lissajous).
Konieczne jest także określenie jakości wytwarzanego sygnału (różnica pomiędzy
amplitudą prążka pożądanego, a amplitudą największego spośród prążków
niepożądanych w widmie sygnału, podawana w dB) – od tego zależy liczba bitów
użyta do opisu funkcji sinus, a więc także złożoność bloku generatora.
Wybieramy – Spurious Free Dynamic Range (dB): 65
Sprawdzamy czy w polu System Clock (MHz) jest wpisana właściwa wartość: 100.
Oznacza to, że częstotliwość próbkowania przypadająca na kanał (Frequency
per Channel (Fs)) wynosi 50 MHz.
Pozostaje określenie rozdzielczości z którą będziemy ustawiać częstotliwość
sygnału – Frequency Resolution (Hz): 1000
Należy także ustawić opcję Noise Shaping na None (opcja ta służy
do modyfikacji właściwości generatora w kwestii jakości generowanego sygnału).
·
W zakładce Implementation
zmieniamy Phase Increment Programmability na Programmable.
Pozwoli to na zmianę częstotliwości podczas pracy generatora. Częstotliwość
będziemy podawać za pomocą przełączników, których stan powinniśmy wprowadzać
bezpośrednio do najmłodszych bitów wejścia programującego.
Następnie zmieniamy Phase Offset Programmability na Programmable.
Pozwoli to na zmianę fazy podczas pracy generatora. Fazę będziemy podawać za
pomocą przełączników, których stan powinniśmy wprowadzać bezpośrednio do najstarszych
bitów wejścia programującego.
Następnie zmieniamy Output Selection na Sine. Potrzebujemy tylko
jednej funkcji na każdy kanał – może to być sinus.
Wyłączamy opcję Has Phase Out (nie potrzebujemy dodatkowego wyjścia
informującego o fazie).
·
W zakładce Detailed
Implementation zaznaczamy (w polu Control Signals) opcje: ACLKEN oraz
ARESETn. Wejście aclken pozwoli na zatrzymywanie generatora jeżeli nie
będziemy gotowi do odbioru danych (normalnie pracuje on cały czas z
częstotliwością próbkowania Fs). Wejście aresetn pozwala na uruchomienie obu
generatorów równocześnie z nowymi nastawami częstotliwości i fazy, po ich
ustawieniu za pomocą przycisków i wyczyszczeniu ekranu przyciskiem BTN3 – jest
to reset synchroniczny aktywny poziomem niskim.
·
W zakładce Output
Frequencies ustawiamy częstotliwości początkowe w pierwszym i drugim kanale
na: 0.1953125 (MHz)
·
W zakładce Phase
Offset Angles ustawiamy początkowe fazy kanałów generatora (fazy podajemy w
radianach*2π – tj. np. wielkość 1.0 oznacza 2π radianów). Proszę
ustawić fazę kanału 1 na: 0 a kanału 2 na: 0.25 (czyli π/2
radiana).
·
Znajdujący się w lewym
górnym rogu przycisk Documentation otworzy szczegółową dokumentację
generowanego komponentu.
·
W zakładkach Summary
i Additional Summary możemy znaleźć podsumowanie istotnych parametrów
tworzonego komponentu.
·
Na zakończenie
potwierdzamy ustawienia przyciskiem OK w prawym dolnym rogu i po chwili
zatwierdzamy w okienku Generate Output Products przyciskiem Generate rozpoczęcie
syntezy nowego komponentu.
·
Jeszcze raz
potwierdzamy w okienku Generate Output Products przyciskiem OK.
·
Po zakończeniu
generacji komponent zostanie dołączony do listy plików źródłowych projektu.
Warto zapamiętać pomocnicze informacje
zawierające podsumowanie właściwości projektowanego komponentu (pola Summary
i Additional Summary) oraz blokowy schemat połączeń.
Podobnie jak w poprzednim przypadku należy
teraz podłączyć wygenerowany komponent do projektu (można wykorzystać
wygenerowany plik *.vho).
Weryfikacja układu
Należy zweryfikować układ praktycznie
poprzez zaprogramowanie płytki testowej z układem FPGA. W razie potrzeby należy wykonać symulację funkcjonalną (nie jest
obowiązkowa). Weryfikacja praktyczna na zaliczenie polega na
sprawdzeniu działania układu na płytce poprzez wyświetlenie kilku figur
Lissajous dla różnych częstotliwości i faz (i nagranie tego na filmie):
1.
Zaraz po
zaprogramowaniu płytki powinien się wyświetlić okrąg – jako figura zdefiniowana
przez ustawienia początkowe częstotliwości i faz. Figura powinna się składać z
wielu osobnych kropek (duża częstotliwość początkowa).
2.
Należy wyświetlić
figury dla częstotliwości w kanale X ustawionej na 1, a w kanale Y na 2. Ustawić kolejno fazy
kanału Y na: 0, π/2
oraz (3/2)π.
3.
Należy wyświetlić
figury dla częstotliwości w kanale X ustawionej na 2, a w kanale Y na 1. Ustawić kolejno fazy
kanału Y na: 0, π/4
oraz (3/4)π.
4.
Należy wyświetlić
figury dla częstotliwości w kanale X ustawionej na najmniej znaczącą (pierwsza
od prawej strony) cyfrę indeksu studenta, a w kanale Y na drugą od prawej
strony cyfrę indeksu (przy czym cyfra 0 oznacza częstotliwość 10). Jeżeli będą
to takie same ustawienia jak w punktach 2 lub 3 – to proszę ustawić
częstotliwość 3 zamiast 2. Figury wyświetlić kolejno dla faz kanału Y
ustawionych na: 0, π/4 i π/2.
Uwagi
Moduł DDS używa
interfejsów AXI-Stream. W skrócie interfejs działa następująco: sygnał
zawierający próbki funkcji sinus (m_axis_data_tdata) można odczytywać kiedy
m_axis_data_tvalid ma wartość ‘1’. Trzeba pamiętać że mamy 2 kanały – będą one
wystawiane naprzemiennie. Po wypełnieniu potoku wewnętrznego sygnał
m_axis_data_tvalid pozostanie już na stałe włączony i generator osiągnie
założoną częstotliwość próbkowania (50 MHz). Jeżeli nie jesteśmy w stanie tak
szybko pobierać danych, możemy podać ‘0’ na wejście aclken, aby zatrzymać
generator. W sygnale m_axis_data_tdata znaczące są bity: 10-0.
Konfigurację
częstotliwości i fazy przeprowadzamy także korzystając z interfejsu
AXI-Stream. W pierwszej transakcji
(włączyć s_axis_config_tvalid) należy przesłać dane dotyczące częstotliwości i
fazy pierwszego kanału (faza na bitach 31-16, częstotliwość na bitach 15-0). W
drugiej i ostatniej transakcji (dodatkowo włączyć s_axis_config_tlast) należy
przesłać dane dotyczące częstotliwości i fazy drugiego kanału (faza na bitach
31-16, częstotliwość na bitach 15-0). Po transakcji wyłączyć
s_axis_config_tvalid. Pamiętać aby w trakcie transakcji był włączony zegar generatora
(sygnał aclken). Faza pierwszego kanału powinna być zawsze ustawiana na 0.
W razie wątpliwości co
do działania generatora DDS proszę zajrzeć do dokumentacji:
Dokumentacja kompilatora DDS
na stronie Xilinx
Poniżej przedstawiono
zakładkę Information zawierającą istotne informacje dotyczące ustawień
komunikacji AXI-Stream (uwaga – kanały są numerowane od 0):
Sygnały event_s_config_tlast_missing i event_s_config_tlast_unexpected można
pozostawić jako niepodłączone (open).
Sygnały red_o, green_o
i blue_o są czterobitowe – wszystkie ich bity sterujemy równocześnie (same
jedynki oznaczają kolor biały – figurę, a same zera oznaczają czarne tło).
Na nagraniu z kamery
figura może wyglądać tak, jakby była trochę pokolorowana – można to zignorować.
Monitor po wykryciu sygnału włącza się z uśpienia, pełną jasność ekranu
osiągnie po około 1 minucie.
Informacje dodatkowe o zasadach działania generatorów DDS:
http://en.wikipedia.org/wiki/Direct_digital_synthesizer
http://www.ieee.li/pdf/essay/dds.pdf